Karburátor K-135 (K-135MU)
Pokyny pro montáž karburátoru K-135 (K-135MU) na motor a jeho seřízení.
Tento návod je doplňkem "Návodu k obsluze" pro vozy GAZ-53, 66, 71 a jejich modifikace a má poskytnout metodickou pomoc majiteli vozidla při montáži na motor a seřízení karburátoru K-135 (K-135MU).
Instalace karburátoru na motor
Před demontáží náhradního karburátoru z motoru je nutné vyjmout vzduchový filtr z karburátoru a odpojit:
- táhlo škrticí klapky;
- táhlo klapky sytiče;
- palivovou hadici;
- hadici sání podtlakového regulátoru;
- hadici sání podtlakového spínače systému recirkulace výfukových plynů (pouze K-135MU);
- vstupní a výstupní hadici omezovače otáček.
Karburátor se montuje na přírubu sacího potrubí motoru přes těsnění a zajišťuje se čtyřmi maticemi s pružné podložkami. V případě potřeby těsnění vyměňte.
Utáhněte matice upevňující karburátor k sacímu potrubí v následujícím pořadí:
- utáhněte jednu matici upevňující karburátor, dokud není pružná podložka zcela stlačená;
- druhou matici, umístěnou úhlopříčně vzhledem k přírubě karburátoru, utahujte dokud není pružná podložka zcela stlačená, následně ji dotáhněte o 1/6 až 1/4 otáčky;
- první matici dotáhněte, dokud není pružná podložka zcela stlačená, a dotáhněte ji stejným způsobem;
- stejným způsobem postupně utáhněte další dvě matice.
Plné stlačení pružné podložky se zjišťuje organoleptickou zkouškou a vyznačuje se prudkým nárůstem odporu při utahování matic.
Po dotažení matic připojte ke karburátoru pohony škrticí klapky a vzduchového ventilu a výše uvedené hadice.
Příprava karburátoru k provozu
Po instalaci karburátoru na motor proveďte následující potřebné úkony:
- Seřiďte ovládací prvky karburátoru - škrticí klapku a vzduchové klapky. Při plně sešlápnutém pedálu musí být škrticí klapky otevřeny tak, aby se ohyb páky ovládání škrticí klapky na karburátoru opíral o dorazový šroub. Úplné otevření a úplné zavření sytiče lze posoudit podle toho, že mezi ohybem páčky ovladače škrticí klapky a dorazovým šroubem nejsou mezery. Úplné zavření sytiče musí být při vytaženém ovládacím tlačítku sytiče a při úplném zapuštění sytiče musí být sytič zcela otevřený. Aby bylo zajištěno úplné otevření klapky, doporučujeme, aby při zcela zasunutém tlačítku ovládacího kabelu byla mezi koncem tlačítka a držákem pláště kabelu na palubní desce vozu mezera 1 až 3 mm.
- Ručním pohonem benzinového čerpadla 5 - 7 krát napumpujte do plovákové komory. Současně zkontrolujte, zda nedochází k úniku benzinu v místě připojení palivové hadice a také okolo zátek a těsnění.
Před uvedením karburátoru do provozu se doporučuje zkontrolovat těsnost všech vnějších závitových ucpávek a šroubení přívodu paliva.
Spuštění motoru
Při startování studeného motoru před sepnutím startéru zavřete klapku sytiče a po nastartování a zahřátí motoru klapku sytiče postupně otevírejte a udržujte motor v plynulém chodu.
Po zahřátí motoru na teplotu chladicí kapaliny vyšší než +40 °C by měla být vzduchová klapka sytiče plně otevřena.
Při startování zahřátého a horkého motoru musí být klapka sytič zcela otevřená.
Nastavení a seřízení
U karburátorů K-135 (K-135MU) se seřizují minimální otáčky motoru při volnoběhu.
Postup seřízení:
- šrouby bohatosti směsi utáhněte na doraz a poté vyšroubujte o 3 - 4 otáčky;
- nastartujte motor a zahřejte jej na teplotu chladicí kapaliny 80 - 90 °C;
- nastavte minimální ustálené otáčky motoru pomocí dorazového šroubu;
- utáhněte jeden ze šroubů bohatosti směsi, dokud otáčky motoru nezačnou kolísat, a poté jej otočte přibližně o 1/8 otáčky zpět;
- stejným způsobem dotáhněte druhý šroub bohatosti směsi;
- pomocí dorazového šroubu nastavte volnoběžné otáčky mezi 550 a 650 ot/min a v případě potřeby upravte nastavení šroubů bohatosti směsi.
Je důležité, aby se motor při prudkém sešlápnutí plynu nezastavil. Sešlápněte plynový pedál a poté jej prudce uvolněte. Pokud se motor zastaví, zvyšte otáčky pomocí dorazového šroubu na max. 650 ot/min.
Před uvedením karburátoru do provozu se doporučuje zkontrolovat dotažení všech vnějších závitových ucpávek, upevňovacích šroubů krytu, horní příruby, šroubení palivového potrubí.